یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جزييات حمايت از پيام رسان هاي داخلي اعلام شد

فتاحي

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶:۰۰


رييس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت با اشاره به عزم و اقدام جدي وزارت ارتباطات از پيام رسان هاي داخلي گفت: اعتقاد داريم که معضل کنوني پيام رسان هاي داخلي بيش از مشکلات فني، مشکل عدم اقناع کاربران در استفاده از اين پيام رسانها است که وظيفه مشخص و اختصاصي وزارت ارتباطات نيست و دستگاه هاي ديگر بايد ورود کنند.

وايمکس نيوز- حميد فتاحي رييس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت با اشاره به سه لايه زيرساخت، خدمات و محتوا در شبکه ملي اطلاعات گفت: مطابق سند تبيين الزامات شبکه ملي اطلاعات مصوب شوراي عالي فضاي مجازي در بخش زيرساخت، بيشتر وظايفي که بر عهده وزارت ارتباطات بوده انجام پذيرفته و تاکنون سه فاز از تکاليف وزارت ارتباطات به بهره برداري رسيده است و تا يک سال و نيم آينده همه پروژه هاي لايه زيرساخت شبکه ملي اطلاعات تکميل مي شود.
وي با اشاره به اينکه خدمات شبکه ملي اطلاعات روي لايه زيرساخت جاري مي شود، افزود: لايه خدمات در شبکه ملي اطلاعات شامل پيام رسان ها، نقشه، موتورجست وجو، ايميل و ديگر خدمات است که البته غير از بخش پيام رسان ها، لايه خدمات سند مشخصي ندارد.
فتاحي با بيان اينکه به دليل توجه حاکميت به پيام رسان هاي بومي در جلسه 36 تا 40 شوراي عالي فضاي مجازي درباره الزامات حمايت از پيام رسان هاي داخلي، سندي آماده و به تصويب رسيد، اظهار کرد: اگر اين بخش از لايه خدمات را بتوانيم بومي سازي کنيم، آورده هاي اقتصادي و اجتماعي فراواني چون کمک به حل موضوع اشتغال را به همراه دارد. به اين ترتيب چند پيام رسان بومي نيز باعث اشتغالزايي و ارزش آفريني مي شوند و منفعت آن در اختيار متخصصان حوزه فناوري اطلاعات کشور قرار گيرد تا در کنار سرويس هاي خارجي، زيست بوم داخلي نيز در کشور ساماندهي شود.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، سند حمايت از پيام رسان هاي بومي را داراي تکاليف حمايتي براي نهاد و سازمان هاي مختلف عنوان کرد و ادامه داد: در واقع مطابق اين سند از دستگاه ها و نهادهاي مختلف خواسته شده است تا فضا را به نفع پيام رسان هاي بومي و به نفع دانش داخلي و نيروي انساني داخلي تغيير دهند.
رييس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت پيام رسان ها و شبکه هاي اجتماعي را به دليل ضرورت خدمات دهي بلادرنگ و تمام وقت به تعداد کاربران ميليوني، داراي فناوري هاي سطح بالايي دانست و گفت: در سال 90 الي 91 که فعاليت متخصصان داخلي در حوزه ايجاد پيام رسان هاي بومي تازه شروع شده بود در مجموع دو تا سه متخصص داخلي در اين حوزه بيشتر وجود نداشت اما هم اکنون هرکدام از پيام رسان هاي داخلي 7 يا 8 نفر از متخصصان اين حوزه را در اختيار دارند که بيانگر انتقال فناوري در اين حوزه است.
وي تکاليف موجود در سند مصوب شوراي عالي فضاي مجازي درباره حمايت از پيام رسان هاي بومي براي ايجاد زيست بوم در داخل کشور را معطوف به وزارت ارتباطات، قوه قضاييه، وزارت ارشاد و سازمان صداوسيما دانست و افزود: تکاليف وزارت ارتباطات در حوزه پيام رسان هاي بومي در چند دسته مشخص شده است که شامل اختصاص وام وجوه اداره شده، ارايه فضاي هم مکاني (ارايه فضا براي قراردادن سرور) و در نظر گرفتن پهناي باند داخلي و اينترنت رايگان مي شود.
فتاحي با بيان اينکه مرکز ملي فضاي مجازي بعد از بررسي، پنج پيام رسان داخلي را در فاز اول و دو پيام رسان بومي ديگر را در فاز دوم براي حمايت به وزارت ارتباطات معرفي کرد، ادامه داد: اين پيام رسان ها شامل سروش، گپ، آي گپ، بله، بيسفون، ويسپي و ايتا به وزارت ارتباطات معرفي شده اند.
اين مقام مسوول اظهار کرد: وزارت ارتباطات با تمام قوت براي حمايت از زيست بوم پيام رسان هاي داخلي و توليد داخل پاي کار آمد و وزير ارتباطات همه دستگاه هاي زيرمجموعه خود را ملزم کردند که کمک شود به همين دليل جلسات متعددي براي رفع موانع قانوني ناشي از واگذاري رايگان امکانات به پيام رسان هاي داخلي در هيات مديره زيرساخت برقرار شد و بعد از تصويب موضوع در هيات مديره، اختصاص پنج ميليارد تومان وام وجوه اداره شده، ارايه 50 گيگابيت بر ثانيه پهناي باند داخلي براي هرکدام از پيام رسان ها به صورت پلکاني 10 گيگابيتي و درنظر گرفتن پنج گيگ اينترنت به صورت پله هاي يک گيگي به تصويب رسيد که مستلزم آن بود که هريک از پيام رسان ها درخواست هاي خود را در هر بخش ارائه کنند.
فتاحي با اشاره به عدم اقدام برخي از پيام رسانها براي دريافت وام گفت: هريک از پيام رسانها بنا بر مصالح و شرايط خود يک يا چند بخش از بسته هاي حمايتي را دريافت و از برخي ديگر صرف نظر کرده اند.
وي ادامه داد: وام مذکور ابتدا با ضمانت بانکي قابل پرداخت بود ولي بخاطر گلايه پيام رسانها و عدم توانايي تهيه ضمانت آنرا راحت تر کرديم تاجاييکه با امضاي سفته مديران، با همکاري پست بانک وام ها پرداخت شد تا به ساده ترين شکل حمايت صورت بگيرد.
رييس هيات مديره شرک زيرساخت با اعلام اينکه تا الان چهار پيام رسان بومي وام پنج ميليارد توماني را دريافت کردند، ادامه داد: البته دو درخواست نيز در مرحله امور اداري براي دريافت وام قرار دارد و اختصاص بقيه امکانات نيز با ثبت درخواست در حال انجام است و خدمات هم مکاني اجرا شده و با درنظر گرفتن تعرفه ترجيحي، حجم مصرفي کاربران آنها به يک سوم کاهش يافته است.
فتاحي افزود: ضمن اينکه علاوه بر حمايت هاي مصوب بعضي از نيازمندي هاي حوزه سخت افزاري را فارغ از تکاليف مصوب و بر اساس نياز مبرم پيام رسان ها با دستور وزير محترم در اختيارشان قرار داديم که يکي از اين خدمات شامل 50 سرور است.
وي با بيان اينکه وزارت ارتباطات در برنامه دارد که انشااله حمايت ها را از پيام رسان هاي بومي ادامه دهد، افزود: هم اکنون همه تکاليف وزارت ارتباطات انجام شده است اما به شدت اعتقاد داريم که معضل پيام رسان ها مشکل فني نيست بلکه مشکل اعتماد و اقبال عمومي کاربران است که وظيفه مشخص و اختصاصي وزارت ارتباطات نيست و دستگاه هاي ديگر بايد ورود کنند و وزارت ارتباطات نيز با اينکه وظيفه اش نبوده اما کوتاه نيامده و محکم ايستاده است که يکي از اين اقدام ها رونمايي از لايحه حمايت از داده هاي شخصي کاربران در فضاي مجازي جهت ارايه يک مدل عملياتي براي صيانت از حريم خصوصي کاربران در فضاي مجازي است.
معاون وزير ارتباطات با تاکيد بر ضرورت اجراي قوانين و مقررات در اين حوزه خاطرنشان کرد: فتواي مقام معظم رهبري که فرمودند «ورود به حريم خصوصي مردم در فضاي مجازي حرام شرعي است» بسيار کاربردي خواهد بود و قانون بايد خود را با اين فتوا تطبيق دهد و اگر اجراي اين قانون عملي شود آن وقت مردم حتما به پيام رسان هاي داخلي اقبال نشان خواهند داد و اغنا خواهند شد تا از خدمات با کيفيت بالاتر با سرعت و امنيت بيشتر و قيمت کمتر استفاده کنند.
اين مقام مسوول با اشاره به اينکه در اين مورد هنوز اغناي افکار عمومي انجام نشده است، گفت: مراکز، مراجع و نهادهايي که بايد درباره پيام رسانهاي داخلي کارهايي را انجام مي دادند، بي مسووليت مانده اند و بخش بد ماجرا به عمل کردن متصديان، بدسليقگي و خلا قانوني و عمليات رواني بر مي گردد.
فتاحي با بيان اينکه اگر اعتمادسازي رخ ندهد، بهترين سيستم فني را هم بياوريد و حتي از سر انحصار و زور کاربر جذب شود، ماندگاري ندارد، اظهار کرد: اگر سرويس خوب، امن با قيمت مناسب باشد کاربر از آن استفاده مي کند.
رييس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات برنامه ريزي هايي را درخصوص فاز دوم حمايت از پيام رسان هاي داخلي انجام داده که با هماهنگي مديران اين پيامرسان ها در حال پيگيري و اقدام است.
وي با اشاره به جلسات مداوم با مديران پيام رسان هاي داخلي درباره ارايه خدمات دولت الکترويک، افزود: در نظر داريم با استفاده از امکانات موجود وزارت ارتباطات خدماتي فراتر از مصوبه شورا مثل ارايه سرور و ديتاسنتر بدهيم.
فتاحي به استفاده مردم کشورهايي چون کره جنوبي و ژاپن از پيام رسان هاي داخلي خود و ارايه خدمات جامع به کاربران از اين طريق اشاره کرد و گقت: در وزارت ارتباطات معتقديم که تعدد پيام رسان ها هم اکنون بي معني است و اين امر در هيچ کجاي جهان تجربه نشده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو